loading...
خدمات کامپیوتری نوين
پس زمینه ویندوز


سیدهادی پورموسوي بازدید : 302 یکشنبه 13 فروردین 1391 نظرات (0)

سال ۱۳۹۰ از نظر اکران فیلم‌های ارزشمند و قابل‌اعتنا برای سینمای ایران نسبتا سال خوبی بود به طوری که تقریبا در هر فصل یکی دو فیلم مهم به نمایش درآمدند. در این سال تقریبا ۷۰ فیلم اکران شدند که از این میان، حدود یک دهم آن‌ها فیلم‌های عالی و بسیار خوب بودند؛ اما نکته جالب اینجا بود که فیلم‌های مهم‌تر از نظر استقبال مخاطبان هم وضعیت بهتری داشتند و در مقابل، فیلم‌های ضعیف و اغلب کمدی که به سبک آثار پرفروش سال‌های گذشته ساخته شدند، انتظارات سازندگانشان را در فروش برآورده نکردند و شکست خوردند.

مجموع فروش فیلم‌های سینمای ایران در سال ۹۰ در تهران حدود ۲۱ میلیاردتومان بود که تقریبا ۹.۵ میلیاردتومان از آن، سهم ۵ فیلم میلیاردی سال بود. بنابراین ۶۵ فیلم دیگر در مجموع حدود ۱۱.۵ میلیاردتومان فروش کردند. نگاهی به جدول فروش فیلم‌ها نشان می‌دهد که مخاطبان از فیلم‌های ارزشمندتر استقبال بیشتری داشتند در حالی که در سال‌های گذشته معمولا این کمدی‌های بی‌ارزش و سطحی بودند که در صدر فروش قرار می‌گرفتند. از این نظر انتظار می‌رود که رویکرد سازندگان برای موفقیت بیشتر به سمت ساخت فیلم‌های بهتر برود. در این مطلب مروری داریم بر ۷ فیلم برتر سینمای ایران که در سال ۹۰ اکران شدند.

 

۱. جدایی نادر از سیمین
 

شاهکار جدایی نادر از سیمین اثر ماندگار اصغر فرهادی نه‌تنها بهترین فیلمی است که در سال ۹۰ اکران شد بلکه مهم‌ترین و پرافتخارترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. فروش بالای دو میلیارد تومانی درام اجتماعی تلخ و روشنفکری جدایی نادر از سیمین در تهران نشان از کثرت مخاطبان فرهیخته سینمای ایران دارد و به این ترتیب این فیلم نه‌تنها قله‌های هنری جهان مثل جشنواره برلین، گلدن‌گلوب و اسکار را فتح کرد بلکه به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال هم بدل شد. پیش از این درباره جدایی نادر از سیمین یادداشتی در نسیمانه با عنوان “جدایی اصول از مصلحت” منتشر شده است که پیشنهاد می‌کنیم آن را بخوانید.

دیالوگ برگزیده
سیمین: پدر ایشون آلزایمر داره اصلا متوجه نیست که ایشون پسرشه، اطرافش کی هست، به حالش چه فرقی می‌کنه چه تو باشی چه غریبه باشه…
نادر: چرا این حرفو میزنی؟ فرق می‌کنه…
سیمین: اون می‌فهمه که تو پسرشی؟
نادر: من که می‌فهمم اون پدرمه

با هم تریلر این شاهکار ماندگار را می‌بینیم.

 

۲. سعادت آباد
 

فیلم خوبی به کارگردانی مازیار میری و با حضور جمعی از بازیگران مطرح سینمای ایران: لیلا حاتمی، حامد بهداد، مهناز افشار، امیر آقایی، حسین یاری و هنگامه قاضیانی. در روایت داستان سعادت آباد از الگوی “درباره الی…” الهام گرفته شده است: آرامش ابتدایی، پنهان‌کاری، برملاشدن رازها، طوفان و فروپاشی اعتماد جمعی. فیلم در ثبت نگاه واقع‌گرایانه به سبک زندگی طبقه متوسط موفق است و بازی تمامی بازیگران آن درخشان است. فصل فوت‌کردن کیک تولد، ترانه‌خوانی‌ها و شخصیت جذاب حامد بهداد از جمله مواردی هستند که در ذهن تماشاگران فیلم سعادت‌آباد می‌ماند. سعادت آباد جزو فیلم‌های میلیاردی سال گذشته بود.

دیالوگ برگزیده
علی: حس می کنم داره یه چیزی رو ازم قایم می‌کنه
بهرام: خب قایم کنه! تو هم یه چیزی رو ازش قایم کن!

در اینجا می‌توانید تریلر این فیلم را ببینید.

 

۳. یه حبه قند
 

اثر پرزحمت و پرخرج رضا میرکریمی که از نظر هنری تحسین‌های زیادی را برانگیخت و یکی از آثار برتر سال لقب گرفت. یه حبه قند هم در جشنواره و هم در اکران دچار حاشیه شد ولی این فیلم علی‌رغم آن که داستان خیلی پررنگی نداشت، هم توجه منتقدان را به خود جالب کرد و هم مخاطبان زیادی یافت. یه حبه قند نمایانگر بخشی از فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی است و حضور تعدادی از بازیگران توانای سینمای ایران به آن اعتبار خاصی داده است. نماهنگ‌های کوتاهی که در بین فصول مختلف فیلم گنجانده شده بسیار هنرمندانه است و در ذهن بینندگان ثبت می‌شود.

دیالوگ برگزیده
دایی: ده تا مرد تو این خونه هست اون‌وقت ما باید نون کهنه بخوریم!
پسند: من هنوز هستم دایی، تا پنج‌شیش‌ماه دیگه‌ام هیچ‌جا نمی‌رم. این سفرم چیزی نیست، دو سه روز می‌رم، برمی‌گردم

در اینجا می‌توانید تریلر یه حبه قند را ببینید.

 

۴. اینجا بدون من
 

فیلم متفاوت بهرام توکلی با بازی درخشان بازیگرانش موردتوجه بسیاری از منتقدان قرار گرفت و فروش بالایش بسیاری را غافلگیر کرد. فیلمنامه اینجا بدون من اقتباسی است از نمایشنامه باغ وحش شیشه‌ای اثر تنسی ویلیامز که به‌خوبی با فضای ایرانی هماهنگ شده است. پایان مبهم و بحث‌برانگیز فیلم از جمله مواردی است که باعث ادامه‌یافتن فکر و بحث درباره آن پس از پایان فیلم می‌شود. بسیاری اول فیلم را پایانش می‌دانند و ثانیه‌های پایانی فیلم را رویایی تصور می‌کنند که شخصیت‌ها آرزویش را دارند. به هر حال پایان داستان به هر شکلی که تماشاگران تصور می‌کنند، ممکن است؛ چه تلخ و چه شیرین.

دیالوگ برگزیده
مادر: این آقا رضا از ایناس که آدم روش نمی‌شه به فامیل نشونش بده؟
احسان: نه بابا خوبه… متوسطه مامان… کلا همه چیش متوسطه… قیافه‌اش، درآمدش، قدش، موهاش، آینده‌اش، همه چیش… متوسط خوبه؟
مادر: متوسط خوبه…

تریلر فیلم اینجا بدون من را می‌بینیم.

 

۵. ورود آقایان ممنوع
 

کمدی موفقی که تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال شد. مثلث پیمان قاسم‌خانی به عنوان نویسنده، رامبد جوان به عنوان کارگردان و رضا عطاران به عنوان بازیگر موفق شدند کمدی خوبی بسازند که با کمک حضور خوب دیگر بازیگران، اکران مناسب، تبلیغات گسترده و خلاقانه و … عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص داد.
درباره ورود آقایان ممنوع پیش از این در نسیمانه یادداشتی با عنوان “یک کمدی خوب” منتشر شده است که پیشنهاد می‌کنیم آن را بخوانید. همچنین قسمتی از این فیلم را در مطلبی با عنوان “خرگوش و هویج و داروخانه!” می‌توانید ببینید.

دیالوگ برگزیده
دارابی: فقط پارسال ۱۵ نفر از دخترای دبیرستان من به مرحله دوم المپیاد رسیدن. ۲ نفر المپیادی هم داشتیم که یکیشون مدال نقره مجارستان رو آورد، اسمش لیلی رشیدی بود
جبلی: آها… بله می‌شناسم. بازیگرم هستن
دارابی: خیر
جبلی: چرا دیگه با پدرشون بازی می‌کنن… با خانم برومند بازی می‌کردن توی زی‌زی‌گولو!

تریلر این فیلم را می‌بینیم.

 

۶. اسب حیوان نجیبی است
 

ساخته پرحاشیه عبدالرضا کاهانی با سوژه‌ای جذاب و بازی رضا عطاران، پارسا پیروزفر، باران کوثری، مهتاب کرامتی، حبیب رضایی، مهران احمدی و کارن همایونفر. حواشی فیلم خیلی‌ها را کنجکاو کرد که این فیلم را ببینند. شخصیت‌های داستان “اسب حیوان نجیبی است” در اوج درماندگی در شبی به دنبال جورکردن مبلغی هستند؛ رضا عطاران همراهشان می‌شود و در این راه اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد. بسیاری از دیالوگ‌ها پرت و پلا هستند و خیلی ربطی به هم ندارند که این موضوع با توجه به فضای فیلم و داستان آن قابل قبول و باورپذیر از آب درآمده. در مجموع فیلم خوبی است اما می‌توانست خیلی بهتر از این هم باشد.

دیالوگ برگزیده
- گفتی اسب چیه؟
- اسب حیوان نجیبی است!

تریلر فیلم اسب حیوانی نجیبی است را در اینجا می‌توانید ببینید.

 

۷. مرهم
 

فیلمی کم‌خرج و جمع و جور از علیرضا داودنژاد با بازی درخشان طناز طباطبایی که منتقدان و سینماگران بسیاری آن را پسندیدند. بهرام بیضایی درباره این فیلم نوشت: “زخم‌های بسیاری هست که نیازمند مرهم است” و از این جمله در تبلیغات فیلم هم استفاده شد. داستان فیلم نگاهی نو دارد چرا که به دنبال علت‌ها و ریشه‌هاست نه پیامدها بنابراین برای مخاطبان تازگی خواهد داشت.فیلم نگاهی واقع‌گرایانه دارد و با این که از نابازیگران زیادی در آن استفاده شده اما در مجموع اثری باورپذیر است.

دیالوگ برگزیده
خودت باید مشکلات خودت رو حل کنی؛ نه اینکه بزنی بری بیرون

تریلر فیلم مرهم را می‌بینیم.

به غیر از فیلم‌هایی که در موردشان نوشته شد باید از آثار خوب دیگری چون “آقا یوسف” و “چیزهایی هست که نمی‌دانی” هم یاد کرد. به هر حال امیدواریم در سال ۹۱ فیلم‌های خوبی اکران شوند و بتوانند تماشاگران زیادی را به سینما بیاورند.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نمایش تقویم شمسی و میلادی
    اوقات شرعی
    رتبه جهانی و کشوری سایت و وبلاگ
    ابزار نظرسنجی
    امتیاز دهی
    نمایش آمار بازدید
    دیکشنری آنلاین
    نمایش بارگذاری صفحه
    نمایش ساعت و تاریخ
    نمایش پیام هنگام ورود و خروج کاربران

    ابزار وبلاگ

    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 1,722
  • بازدید کلی : 24,060
  • رتبه در گوگل
    جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان
    جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان
    جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان
    جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان
    جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان
    جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان
    جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان
    جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان
    جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان
    جدول لیگ برتر فوتبال ایران و جهان
    فرم تماس با مدیر (نسخه 2)
    تماس با ما